lauantai 11. huhtikuuta 2015

Fresh food, what it is?

Well hello again !

Oli pakko kirjottaa nyt tämmönen postaus yhdestä aika normaalista asiasta meinaan ruoasta.

Tää koko homma lähti käyntiin toissapäivänä kun mä seikkailin varmaan koko kaupungin läpi etsiessäni jauhellihaa. Noh, ehkä mä olen vähän tyhmä mut en mä nyt voinut tietää ettei täällä myydä jauhelihaa tai mitään muutakaan lihaa paketissa niinkun Suomessa.. :D
Lopulta päädyin sitten kysymään parin tunnin ravaamisen jälkeen yhdeltä kaupan työntekijältä, että mistä ihmeestä mä saan tätä lihaa. Kaiken lisäks osotin kysymykseni erikoisesti, osoittaen lasagne paketin kantta jossa esiintyi siis myös jauhenlihaa. Koska mulla ei ollut hajuakaan mikä on jauhenliha englanniks ja ruskin oli niilläkään... :D
Minched meat. Damn..
Siinä oli sitten suomentyttö ihmeissään kun jostain megaisosta lihaklöntistä leikeltiin paloja ja tungettiin koneeseen joka teki siitä sitten jauhelihaa..

Noh, kun pääsin takasin kämpille niin multa kysyttiin ensimmäisenä että mistä ostin tuon lihan. Kun kerroin, mulle vastattiin että miksi ostit sieltä, miksi et ostanut toisesta paikasta jossa myydään tuoretta lihaa. Mä olin ihan ihmeissään koska musta se oli aika helvetin tuoretta verrattuna siihen miten mä sen Suomessa ostan.  Kuulemma silti parilla eurolla saa "lihakaupasta" kylmästi sanottuna "juuri teurastettua lihaa". Mun mielestä se oli enimmäkseen ällöttävä ajatus... Mut kieltämättä, olihan toi vastajauhettu jauheliha paljon parempaa kun se mitä ostetaan paketeissa kotipuolessa.. niin ja se oli täyttä lihaa...

No eilen tuo ruokatottumus tuli vielä enemmän esille kun puhuttiin kalasta. Pojat sano mulle näin " te syötte paskaa. Ällöttävä koko ajatuskin siitä että ruoka lojuu päivät pitkät paketissa ja pelkästään jo se miten se paketti kulkeutuu sinne kauppaan."
Niin no.. mitä tohon aitten vastais. Musta se on ihan normaalia.. :D

Leandros kertoi myös että hänel on monia Britti kavereita jotka eivät suostu syömään ollenkaan tuoretta. Eli liha ja kasvikset täytyy saada paketissa. Koska tuore on pahaa? No siis tottakai.. tottumis kysymys.
Mut joo kyllä kieltämättä tuli vähän sellanen... ei jumalauta.. fiilis kun tajusin mitä mä oon tunkenu kurkusta alas koko ikäni. Suomessa kalat lojuu paketeissa pakastimessa ties kuinka pitkään. Täällä kun ostaa kalaa, se on suoraan merestä haettua. Mä ymmärrän kyllä ton kalahomman suomessa.. ei sitä kalaa ihan hirveen tuoreena voi myydä kun ei sitä fishua kauheesti talvella saakkaan. Niin ja suomessa tuntuu olevan aina talvi...


Niin ja miettikääs että tällä saarella on myös luomutuotanto. Ja silti liha on saman hintaista kun Suomessa, ellei jopa halvenpaakin.

Täällä mä olen myös ollut ihan kauhuissaan siitä että mun ruokaehdotukset tyrmätään. Koska mä syön kuulemma epäterveellistä paskaa. Eli ruokaa jota oon syöny aina ja musta se on ihan normaalia. Nyt tuntuu enimmäkseen siltä kun olis dietillä :D
Suomessa söin lihaa ja kaikkee ihanaa kermasta joka päivä. Leipää voin kanssa ja paaljon karkkia (addict).
Täällä syön eniten kasviksia. Kasvisruokaa, pastaa, kanaa, salaattia, kananmunia..
Leandros oli myös ihan ihmeissään kun pyysin voita leivänpäälle. Koska "leipä kuuluu syödä leipänä."
Ruokaan kuuluu käyttää oliiviöljyä.
Voi on vain harvoja tapauksia varten.
Eikä nää voi ymmärtää et miks ihmeessä mä juon maitoa ruuan kanssa... :"D

Aluks tuntu siltä et on kokoajan nälkä, mut kyllä tähänkin sit lopulta tottu.

Mulle nauretaan täällä ihan urakalla välillä. Eilen kysyin chilimaustetta kun kaivelin maustepurnukoita. Mut vietiin sitten kädestä pitäen takapihalle jossa kasvoi sitä chiliä ja sieltä sitten vaan napsin niitä ja heitin ruoan sekaan.

Niin ja sitruunat, appelsiinit, mandariinit, limet... etsin niitä kaupasta ja totesin samana päivänä että kaikki ne kasvoi siinä talon takana... :D Noh eipähän tarvitse jatkossa etsiä tai kävellä edes kauheen kauas hakemaan niitä.


Mä sain naurut myös siitä kun join hanasta vettä. Mistäs mä nyt olisin voinut tietää ettei hanasta tuleva vesi ole juotavaa.. taino, ei se kauheen hyvältä maistunut ei...

Niin ja yks juttu mitä en vaan käsitä. Täällä vesi ostetaan pulloina kaupasta.. Eli siis vettä juodaan paljon ja pulloja on paljon. Mutta täällä ei kierrätetä??? Miks ihmeessä en käsitä! Pullot vaan heitetään roskiin ja poltetaan. Tyhmää.

Pikaruoka.. Suomessa on helppo raskaan baari illan jälkeen tuhlata loput hilut mäkkäriin tai lähinpään grilliin. Kahdella eurolla saat hampparin myös keskellä yötä.. niin ja sit ihmetellään miten välimeren kansa pysyy niin hoikkina.
Noh, täällä me syödään pikaruokaksi pitoja! Yksi pita maksaa kaksi euroa. Ihan speasua pikaruokaa ! Salaattii, vastapaistettu lihaa, tzazikii.. Mitä nyt ikinä haluat sinne väliin tunkea. 
Mä tuun varmaan aika kovassa kunnossa takas suomeen! :D

No mutta nyt avautumiset seis ja auringonottoon>
Voin melkeen luvata sunnuntaiks myös postausta.. Let's see.
Tänään olis meinaan tarkoitus mennä juhlimaan pääsiäistä kaupungin isoinpaan klubiin, joka sijaitsee ihan helkkarin korkean vuoren päällä. Varmaan aika mielenkiintoinen kokemus tulee olemaan, kun koko kaupunki näkyy ikkunoiden alla koko juhlimisen ajan. Saa nähä uskallanko ees mennä koko mestaan.. :D
~ JenniJuliee

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti