perjantai 23. helmikuuta 2018

Pirkanmaan retkeiyalueita os 1

Heippadei,

Ajattelin nyt tehdä pienimuotoisen postauksen muutamasta kohteesta missä on tullut käytyä ja ideana tietenkin blogiin päivittää kaikista käydyistä retkikohteista ympäri suomea ja ulkomaita.
Mutta koska nyt on talvi, Jenni on perseauki , eikä omista autoa. Niin päivitän nyt vaan pirkanmaan kohteista. 😊

Tänään tehtiin aivan huppu reissu Tanjan kanssa, jonka kanssa tavattiin tänää siis ihan ensimmäistä kertaa ! tanja oli super mukava tyyppi, eikä narissut yhtään vaikka kartturi ohjasikin meidät muutaman kilometrin extra rämpimis reitille pitkin umpihankea, rämeikköä ja kallioita ylös ja alas...
Fiilis oli koko reissun ajan positiivinen ja mukava , kun molemmat oltiin niin seikkailumielisiä!
Alkuksi suunniteltiin lähteä seitsemisen kansallispuistoon aarniometsän lumoaviin tunnelmiin, mutta kello näytti jo sen verran, että ei nähty viisaaksi lähteä niin kauaksi siihen aikaan.

Päätettiin sitten lähteä katsastamaan yksi aivan upouusi laavupaikka Kaukaloistenkallion laavu. Joka sijaitsee Kintulammin retkeilualueella. Kintulammi on upea luontokohde 20 km Tampereen Keskustorilta, Teisko-Aitolahti -alueella.

Ensimmäinen virhe tehtiin siinä, että jätettiin auto aivan väärään paikkaan ! Toinen virhe tehtiin siinä, että päätettiin ''oikaista'' metsän läpi pois polulta ja eksyttiin aivan totaalisesti...
Pyörittiin ympyrää rämeikössä, jossa lunta oli polviin saakka ja jokaisella askeleella sai vain arvata uppoaako, vaiko kantaako hanki.😄
Rämmittiin sielä metsässä todella kauan... ylitettiin monta kalliota ja vihdoin se viimeinenkin, minkä päällä tämä laavu sijaitsi. Oli mahtavan näköinen paikka !
Laavu oli kallion reunalla ja kalliolta laskeutuessa alhaalla oli pienenpieni lampi suopursujen ympäröimänä. Voin vain kuvitella kuinka upea paikka tuo onkaan kesällä!
Umpihangessa rämpiminen vei voimat ja alettiin heti valmistamaan nuotiota jo valmiista hiilloksesta. Mun tukka oli kun suihkun jälkeen ja t paita oli pakko laittaa kuivamaan notskin päälle, kun oli aivan litimärkä hiestä.
Saatiin pari nuorta naista koirineen seuraamme ja paisteltiin porukalla makkarat ja juotiin kahvit. Lopuksi vielä vaahtokarkkeja notskissa grillattuna, sekä ukulelen sointuja.
Aivan järjettömän upea paikka, su
osittelen. Ja kyllä, sinne menee polku, moestakin suunnasta.
Ja sitä hyvin viitotettua polkua päästiin lopulta takaisin autollekkin, ilman umpihangessa rämpimistä 😂
Laavu oli upouusi, kaunis , käytännöllinen ja tarpeeksi lähellä nuotiota (kerrankin). Maisemat laavun ympärillä oli mahtavat ja varmasti tulee olemaan yks mun kesän top -kohteista. Vieressä oli uusi ja siisti huussi, sekä puuvarasto.

Iso-Naistenjärven laavu, Pirkkala

Eilen kaverini Saara koodasi ja pyysi lähtemään kanssaan katsomaan laavupaikkaa, minne se mahdollisesti ajatteli tehdä lumikammin ja nukkua siellä (hullump kun mä)
Noh lähdettiin vielä iltaa vasten busseilla pirkkalaan. Taisi olla hervannasta keskustan kautta busseilla pirkkalaan matkaa yhteensä noin tunti.
Jäätiin patamäenkadulla pois bussista nro 11 ja jatkettiin jalkaisin asuinalueen läpi metsätielle, josta lähti lopulta polku oikealle.
Paksapuhetta muuten että suomalaiset olisi jotenkin jöröä kansaa ! Mulla oli jäänyt toinen hanska kotiin , joten marssin johonkin taloon missä näin liikettä ja pyysin hanskoja lainaan. Hirmuisen mukava perheenäiti avasi oven , antoi mulle lämpimät tumput ja vielä kyseli pärjätäänkö sinne saakka.
Polku laavulle oli selkea ja helppokulkuinen. Matkaa oli 2,4 km per siivu bussipysäkiltä laavulle.
Laavu oli myöskin kivalla alueella, aivan järven rannassa ja varmasti mahtava kesäkohde !
Suureksi harmiksimme jouduimme kuitenkin pettymään tulien suhteen, sillä puuvarastosta löytyi vain pilkkomattomia möhkäleitä, mutta ei kirvesta tai halkojaa. Eikä minun pienestä matka fiskarsista ollut mitään hyötyä.
Emme siis saaneet tulia syttymään , oma kunnon kirves mukaan jos tänne meinaa !

Ammejärven laavu, Sääksjärvi

Hieno ja helppo kohde varsinkin autottomalle. Bussilla pääsi keskustasta muistaakseni nrolla 50A , todella lähelle !
Käveltiin about 300 metriä pysäkiltä ja metsäpolku alkoi. Se tais olla 1,2km siivu ja älyttömän helppo kulkuista.
Maisemat oli tosi hienot ja birgitan polku tarjosi juuri mukavan pikku reippailun laavulle.
Laavupaikka oli todella erilainen kun muut yleensä ja tykkäsin sen tuomasta fiiiliksestä !
Laavu oli pienen ammejärven vieressä ja oli keskellä hakkuu aluetta. Eli harmi, mutta teki laavupaikasta erilaisen.
Ensin oli tulipaikka penkkeineen ja sitten kaksi laavua vastakkain, eli lähes puoli umpinainen laavu, välissä ainoastaan tulipaikka. Kauempana oli kaksi huussia ja kaksi (muistaakseni) puuvarastoa.
Paikka oli siitä erikoinen, että kaikki rakennelmat oli ripoteltuina suht kauas toisistaan ja avara melkein puuton alue näytti kirjaimellisesti leiriltä, johon pystyin kesällä kuvitella ison väen nauravia ihmisiä yhteishengessä nauttien luonnosta ja juosten järveen ja sieltä takaisin nuoton lämpöön.
Ammejärvi sijaitsee birgitan polulla joka on lempäälän luontomatkailuvaltti, ympyränmuotoinen retkeilyreitti kauniissa järvi- ja metsämaisemissa. Birgitan polulla on n. 50 km merkittyä patikointireittiä.

Valitettavasti kuvia ei ole enään kummemmin jakaa, koska ostin järkkärin vasta muutama päivä sitten, eikä puhelimen kameralla saa kyllä yhtikäs mitään ikuistettua !

Kirskaanniemen laavu ja umpilaavu, Lempäälä/Hervanta

Täällä käytiin ukon kanssa juur mun muuton jälkeen iltalenkillä ja totesin että '' tänne mä haluan yöksi'' Ja tais viikko vierähtää ja olin jo makuupusseineni siellä yötä ja oli kyllä helmeä !!
Pöllö jutteli meille (mulle ja koiralle) koko yön ja oli niin rauhaisaa että nukuin oikeen pitkät yöunet sikeästi laavussa.
Vieressä on myös umpilaavu, mutta päädyin silti pieneen avonaiseen laavuun , joka oli todella kauniilla paikalla kallion reunalla järvi maisemalla. Laavu oli erittäin siisti ja pienestä koostaan ja oviaukostaan jotenkin turvaisan tuntuinen, siellä sai hyvät unoset. Vaikka en selvinpäin nukkumaan mennytkään...
Laavulle on n. kilometrin matka parkkipaikalta ja parkkipaikalle hervannan keskustasta varmaan just se pari kilsaa ja paikka on (syystäkin) erittäin suosittu.
Minutkin heräteltiin rannassa ruokiaan paistavien ukkojen toimesta aamulla '' tuleha syömään, täällä on kasvisnakkeja ja kasvis piirakoita ja sieniä jos haluat !'' 😄
Puita ei ollut kauheasti, koska niitä tietysti suosion mukana menee, mutta onneksi oli riittävästi tekemään koko yöksi notskin. Sain ruuat tehtyä ja pidettyä notskia valona ja lämpönä sammumiseen saakka.
Kirksaanniemi on osana birgitan polkua, eli polkuja ja reittejä lähtee moniin suuntiin , saavuttaen seuraavia laavuja kuten vähä-kausniemen laavu.
Mukava päiväretkikohde.

Vähä-kausjärven umpilaavu, Lempäälä

Autolla pääsee lähes ''oven eteen''. Nimensä mukaan järvenrannalla.
Umpilaavu johon mahtuu montakin ihmistä kerrallaan nukkumaan.
Mentiin tänne joulupäivänä yöksi ihan extempore. Laavussa on kamina, joka lämmittää myös kylmät talviyöt.
Laavulle on todella helppo päästä lähes kenen tahansa. Puut ja nuotiopaikka aivan vierekkäin kasassa.

Saarikonmäen laavu, Lempäälä

Lempäälässä sijaitseva helpon ja lyhyen kävelymatkan päässä sijaitseva laavu, aivan mahtava päiväretkeilyyn ! Ja miksi ei yöpymiseenkin. Helpon matkan päässä lempäälän keskustasta.

Kotkanpesä, Vesilahti

Täällä voisin olla aina 😍
Auton jätin mettätien laitaan ja kävelin sen pari kilometriä. Aivan julmetun hieno keskellä ei mitään ja kodikas kota kaikkine tarvikkeine.
Leveät laverit (joiden alla puut), patjoja , tyynyjä.. Kuppia, kippoa, pannua, tulivehkeitä, ensiapukaappi, vieraskirja, virsikirjoja, kirjoja, lehtiä, nokipannuja, valokuvia, kalenteri, kynttilöitä montaa sorttia, lyhtyjä, ruokailuvälineitä... vaikka ja mitä !
Kuhan huolehtii makuupussin ja ravinnon , niin kodassa on kaikki muu.
Kodikas ja ihana. Ehdottomasti yöpymiseen!
Facessa on julkisena video täältä jos kiinnostaa.

Kiitos ja kumarrus ja muistakaa liikkua luonnossa, koska parempaa ja halvempaa terapiaa ei ole ! Jenni painuu nyt pehkuihin.